ŠTA SU POSEBNI TOKOVI OTPADA?
Proizvodi koji posle upotrebe postaju posebni tokovi otpada utvrđeni su Uredbom o proizvodima koji posle upotrebe postaju posebni tokovi otpada, obrascu dnevne evidencije o količini i vrsti proizvedenih i uvezenih proizvoda i godišnjeg izveštaja, načinu i rokovima dostavljanja godišnjeg izveštaja, obveznicima plaćanja naknade, kriterijumima za obračun, visinu i način obračunavanja i plaćanja naknade (Sl. glasnik RS, broj 54/10 i uključuju gume, proizvode koji sadrži azbest, baterije i akumulatore, ulja, električne i elektronske proizvode i predstavljaju osnovu za praćenje kretanja, nekoliko ekonomski i ekološki značajnih grupa otpada, kao što su otpadne gume, otpad koji sadrži azbest, istrošene baterije i akumulatori, otpadna ulja, otpad od električne i elektronske opreme.
Zakon o upravljanju otpadom u poglavlju 7. Upravljanje posebnim tokovima otpada u članovima od 47. do 58. propisuje načine upravljanja pojedinim posebnim tokovima otpada od mesta nastanka, preko sakupljanja, transporta i tretmana, do odlaganja na deponiju.
Istim članovima je propisana obaveza izveštavanja vlasnika ovih vrsta otpada i dostavljanja odgovarajućih podataka Agenciji za zaštitu životne sredine.
Otpadne gume, gume od motornih vozila (automobila, autobusa, kamiona, motorcikala i dr.), poljoprivrednih I građevinskih mašina, prikolica, vučenih mašina i sl. nakon završetka životnog ciklusa, odnosno gume koje vlasnik odbacuje zbog oštećenja, istrošenosti ili drugih razloga. Otpadne gume razvrstane su u grupu otpada sa indeksnim brojem 16 01 03 prema Katalogu otpada.
Zbrinjavanje otpada koji sadrži azbest u Republici Srbiji nije rešeno. Otpad koji sadrži azbest može se naći u građevinskom otpadu.
Baterije ili akumulatori predstavljaju svaki izvor električne energije proizvedene direktnim pretvaranjem hemijske energije, a koji mogu da se sastoji od jedne ili više primarnih baterijskih ćelija (koje se ne mogu puniti), ili jedne ili više sekundar-nih baterijskih ćelija (koje se mogu puniti), dok su istrošene baterije ili akumu-latori oni koji se ne mogu ponovo koristiti i predstavljaju otpad, a namenjeni su tretmanu odnosno recikliranju. Istrošene baterije I akumulatori se klasifikuju kao opasan otpad (najčešće indeksni broj 06 00 00, i to od 01 do 03 i 06 prema Katalogu otpada).
Otpadnim uljima se smatraju sva mineralna ili sintetička ulja ili maziva, koja su neupotrebljiva za svrhu za koju su prvobitno bila namenjena, kao što su hidraulična ulja, motorna, turbinska ulja ili druga maziva, brodska ulja, ulja ili tečnosti za izolaciju ili prenos toplote, ostala mineralna ili sintetička ulja, kao i uljni ostaci iz rezervoara, mešavine ulje - voda i emulzije. Otpadno jestivo ulje je ulje koje nastaje obavljanjem ugostiteljske i turističke delatnosti, u industriji, trgovini i drugim sličnim delatnostima. Prema Katalogu otpada, otpadna ulja se nalaze u više grupa, ali su najvećim delom obuhvaćena indeksnim brojevima 12 00 00 i 13 00 00.
Proizvodi kojima je za rad potrebna električna energija ili elektromagnetno polje, kao i oprema za proizvodnju, prenos i merenje struje ili jačine elektromagnetnog polja čine električnu i elektronsku opremu i uređaje. Otpad od električne i elekt-ronske opreme uključuje opremu i uređaje koje vlasnik želi da odbaci, kao i sklopove i sastavne delove koji nastaju u industriji. Otpad od električne i elektronske opreme prema Katalogu otpada razvrstan je u grupu sa indeksnim brojem otpada 16 02 00 i 20 01 00. Otpad od električnih i elektronskih proizvoda čine otpadni aparati iz domaćinstava (televizori, radioaparati, frižideri, zamrzivači itd.), računari, telefoni, kasetofoni itd. Većina ovog otpada spada u opasan otpad zbog komponenti koje sadrži.
Za više informacija o načinu sakupljanja, transporta i reciklaže otpada pozovite Sektor ekologije kompanije CIAK u Novom Sadu ili se informišite na sajtu www.ciakrs.rs.
Ovo je kampanja
Pravilno održavanje akumulatora i punjenje akumulatora veoma je važno za adekvatan i normalan rad automobila. Redovna briga o akumulatoru može značajno da produži njegov vek trajanja, kao i da podigne pouzdanost vozila na viši nivo.
Uzroci za pražnjenje akumulatora su brojni, baš kao i broj razloga zašto je akumulator važan deo savremenih automobila
Vreme porucivanja do 14:30
Zapamtite, akumulatori u vozilu sadrže 2-3 litre akumulatorske kiseline, plus olovo, koje su visoko toksične. Kiselina baterije može izazvati slepilo ako prodre u područje oko očiju, a olovo može izazvati trovanje olovom ako se proguta. Međutim, ovi toksični materijali se mogu reciklirati u nove proizvode, a poznato je da se akumulatori recikliraju u sve od posuda za biljke do novih baterija. Recikliraj, isplati se! Donesi u CIAK !